Vauxhall Corsa-D Forum banner

Corsa D (2007) CDTI 1.7 ECU Waterschade

8.7K views 15 replies 5 participants last post by  SXI_1.2  
#1 ·
Ik heb momenteel een 2007 1.7 CDTI in een garage staan met een gediagnosticeerde waterschade aan de ECU. Ik vertrouw de garage en ze hebben de afgelopen jaren verschillende andere problemen zeer efficiënt opgelost.

Ze hebben de ECU opgestuurd naar een reparatiebedrijf, en ze hebben sindsdien teruggekoppeld dat ze de unit niet kunnen repareren. Het is me niet duidelijk of dit hetzelfde betekent als 'klonen naar een donor ECU' of dat dit in feite betekent dat ze deze gewoon niet weer tot leven konden wekken.

De auto reed 90-180 seconden voordat hij zichzelf uitschakelde toen ik ermee naar de garage reed. De ECU functioneerde dus nog tot op zekere hoogte. Ik wilde gewoon vragen of iemand ervaring heeft met het succesvol klonen van een door water beschadigde 1.7 CDTI (2007) ECU naar een nieuwe donor ECU?

In het geval dat iemand dat heeft... mag ik dan vragen waar je het naartoe hebt gestuurd en wie de klus kon klaren?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.

FF

#2 ·
Ik gok dat je erover hebt nagedacht om het af te wegen voor paperclips? Ik suggereer op geen enkele manier dat je dat moet doen, de 1.7's zijn in de beste tijden een zeldzaam beest, dus alle moeite moet worden gestoken in het redden van de "diesel vxr" van de corsa d's. Gezien ze een vrij zeldzaam gezicht zijn, zijn de kansen dat er een andere onbeschadigde 1.7 ecu tweedehands wordt gevonden, klein, maar blijf zoeken, want er zal wel iemand zijn die ecu's vervangt. Ik weet dat je 1.7 dezelfde motor had als talloze Astra h's, zafira b's, vectra's en Astra j, mokka, meriva en gtc Astra's, maar voor zover ik weet, draaien ze allemaal een andere ecu dan de corsa d, dus dat is ongeveer evenveel hulp als een chocolade brandwacht, en wat betreft wie er nog meer de 1.7 cdti gebruikt, ik ben me ervan bewust dat fiat, Alfa Romeo, Suzuki en mogelijk nog een paar Vauxhall/ fiat-motoren gebruiken, het is gewoon wie het doet en of hun ecu's overeenkomen. Ik denk dat het sturen van een e-mail naar de technische afdeling van Vauxhall over welke ecu je auto gebruikt, een startpunt zou zijn, je zou zelfs kunnen ontdekken of er een andere fabrikant is die hem gebruikt, het is altijd de moeite waard om te vragen, ik hoop dat je hier succes mee hebt, want het zou jammer zijn om hem van de weg te zien gaan voor een ecu. Zoek hier trouwens naar een man genaamd lee habbers, want hij heeft in het verleden een 1.7 cdti gehad, hem hier al ongeveer 6 maanden niet meer gezien, maar als je hem kunt bereiken, kan hij je misschien helpen. Succes.

#5 ·
Ik gok dat je erover hebt nagedacht om hem in te ruilen voor paperclips? Ik suggereer op geen enkele manier dat je dat moet doen, de 1.7's zijn in de beste tijden een zeldzaam beest, dus alle moeite moet worden gestoken in het redden van de "diesel vxr" van de corsa d's. Gezien ze vrij zeldzaam zijn, is de kans dat er een andere onbeschadigde 1.7 ecu tweedehands wordt gevonden klein, maar blijf zoeken, want er zal wel iemand zijn die ecu's vervangt. Ik weet dat je 1.7 dezelfde motor was als die in talloze Astra h's, zafira b's, vectra's en Astra j, mokka, meriva en gtc Astra's, maar voor zover ik weet, draaien ze allemaal een andere ecu dan de corsa d, dus dat is ongeveer net zo nuttig als een chocolade brandwacht, wat betreft wie er nog meer de 1.7 cdti gebruikt, ik ben me ervan bewust dat fiat, Alfa Romeo, Suzuki en mogelijk nog een paar Vauxhall/ fiat motoren gebruiken, het is gewoon wie het doet en of hun ecu's overeenkomen. Ik denk dat het sturen van een e-mail naar de technische afdeling van Vauxhall over welke ecu je auto gebruikt een startpunt zou zijn, misschien kom je er zelfs achter of er een andere fabrikant is die hem gebruikt, het is altijd de moeite waard om te vragen, ik hoop dat je hier succes mee hebt, want het zou jammer zijn om hem van de weg te zien verdwijnen voor een ecu. Zoek hier trouwens naar een man genaamd lee habbers, want hij heeft in het verleden een 1.7 cdti gehad, hem hier al 6 maanden niet meer gezien, maar als je hem kunt bereiken, kan hij je misschien helpen. Succes.
Ik heb contact opgenomen met Lee... we zullen zien of hij hem nog heeft. Bedankt voor de verwijzing - waardeer het!

#3 ·
Ik heb momenteel een 2007 1.7 CDTI in een garage staan met een gediagnosticeerde waterschade aan de ECU. Ik vertrouw de garage en ze hebben in de loop der jaren verschillende andere problemen echt efficiënt opgelost.

Ze hebben de ECU opgestuurd naar een reparatiebedrijf en ze hebben sindsdien teruggekoppeld dat ze de unit niet kunnen repareren. Het is me niet duidelijk of dit hetzelfde betekent als 'klonen naar een donor ECU' of dat dit in feite betekent dat ze deze gewoon niet weer tot leven konden wekken.

De auto reed 90-180 seconden voordat hij zichzelf uitschakelde toen ik ermee naar de garage reed. De ECU functioneerde dus nog tot op zekere hoogte. Ik wilde gewoon vragen of iemand ervaring heeft met het succesvol klonen van een door water beschadigde 1.7 CDTI (2007) ECU naar een nieuwe donor ECU?

In het geval dat iemand dat heeft... mag ik dan vragen waar je het naartoe hebt gestuurd en wie de klus kon klaren?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.

FF
Welk bedrijf heeft u het gestuurd?

#4 ·
Naar welk bedrijf heeft u het gestuurd?
Dus de garage heeft het naar ECUTesting.com gestuurd (denk ik), voor een revisieservice. Ze ondersteunen de 1.7 CDTI ECU niet, dus ik heb hem nu terug. Ik heb sindsdien gesproken met ECU Doctor (Plymouth) en Auto Tronics (Leicester).

ECU Doctor rekent £ 520 om de defecte ECU te klonen en zal de informatie op een donor-ECU (die ze leveren) flashen. Eenmaal geretourneerd, zullen ze een 'test'-periode van 2 weken respecteren en vervolgens een garantie van 12 maanden bieden. Ik betwijfel of dit bedrijf het werk kan voltooien, aangezien de schade aan de ECU waarschijnlijk verder gaat dan een 'plug and go'-kloonsituatie met diagnostische tools.

AutoTronics daarentegen heeft de foto's bekeken en zal de chips van de beschadigde ECU verwijderen om de relevante gegevens te extraheren en een 'kloon' te maken die op een vervanging kan worden geflasht. Dit lijkt de juiste keuze gezien de schade die ik heb. Ik zal echter de donor-ECU moeten leveren. Ze rekenen £ 200 voor de service. Ik behoud het risico aan mijn kant.

Hier is een afbeelding die de omvang van de schade laat zien (let op de chip die op de een of andere manier van de printplaat is gevallen en wordt getoond op de zwarte behuizing voor de seriële stekkers);
Image

Ik ben momenteel het internet aan het afzoeken naar een donor-ECU. Gelieve me niet te overbieden... 1.7 CDTI ECU's zijn als goudstof.

#6 ·
Inmiddels heb ik het probleem opgelost. Ik heb de beschadigde ECU opgestuurd naar een bedrijf genaamd 'Cartech Telectronics Ltd'. Zij hebben dezelfde procedure uitgevoerd als ECU Doctor, maar dan voor £30 goedkoper. De totale rekening incl. verzendkosten & BTW was £490. Daniel was bijzonder behulpzaam, zou ik aanraden. De reparatie was binnen 48 uur na ontvangst van de beschadigde ECU klaar.

Ik kon zelf geen donor-ECU vinden, anders was ik de AutoTronics-route opgegaan. Er worden maar heel weinig van deze auto's gesloopt en degenen die ik tegenkwam, hadden hun ECU's al verkocht of vroegen £500. Ik kwam een paar reserve-ECU's tegen in Polen / Roemenië, maar zelfs het vinden van een ECU van zo ver weg kostte £200-250 (zonder de bestaande autogegevens te flashen).

Toen de donor-ECU opnieuw was gemonteerd, heb ik het hele gebied (incl. afvoeren) laten schoonmaken en heb ik hem ook op wat ringen laten monteren in een poging om hem iets omhoog te brengen in het schutbord.

Na de arbeid voor de diagnose en de herinstallatie (£80 incl. BTW) is mijn portemonnee nu £570 lichter. Interessant genoeg is het onregelmatige stationair draaien waarover ik eerder heb gepost (waarvan ik dacht dat het een EGR-probleem was, vanwege de bijbehorende motorfoutcodes) schijnbaar vanzelf opgelost. Een ECU-probleem kan dus iets zijn om te overwegen als je vergelijkbare problemen ervaart.

#7 · (Edited)
Blij dat het gelukt is. VX zou de schuld moeten krijgen voor het plaatsen van de ECU in de diesels op een plek waar water waarschijnlijk een probleem zou worden. Hoeveel arme drommels zoals ik hebben hun auto's gesloopt omdat de reparatie dicht bij de waarde van de auto zou kunnen komen? De mijne had pas 80.000 mijl gereden en was in goede staat.

Ik ga je bericht kopiëren naar mijn waarschuwingsthread, omdat het misschien iemand anders de nachtmerrie bespaart om zijn auto te slopen.

#9 ·
Ongeveer 5 weken na de installatie van de vervangende unit van 'Cartech Telectronics Ltd' viel deze opnieuw uit. Dit artikel werd onmiddellijk teruggestuurd naar het bedrijf, waarna ze de printplaat verwijderden en enkele pogingen deden om de printplaat te drogen om deze te redden. Het was echter te ver heen. Ik werd toen geïnformeerd dat het onherstelbaar was en ze probeerden me een vervanging te verkopen voor ongeveer £400. Ik weigerde en liet de ECU terugsturen.

Sindsdien heb ik de ECU-behuizing uit elkaar gehaald en heb ik enkele foto's bijgevoegd die specifiek de verbinding tussen de boven- en onderkant van de behuizing laten zien. De unit is geopend door 'Cartech Telectronics Ltd' sinds de ECU defect raakte, dus elke oorspronkelijke afdichting zal verbroken moeten zijn, maar het lijkt erop dat er op basis van de resterende kitresten nooit een continue afdichting correct is aangebracht tussen de twee delen van de behuizing om de printplaat te beschermen. Op basis van de verschillende foto's hieronder kun je gebieden zien waar wit is, maar geen zwarte kit en vice versa. Ik had verwacht een doorlopende lijn kit rond de blootliggende rand te zien, wat duidelijk niet het geval is.

Ik heb contact opgenomen met een ander ECU-reparatiebedrijf en zij hebben bevestigd dat alle gerepareerde units waarvoor een behuizing geopend moet worden, zijn voorzien van een breekbare garantietab en dat er een nieuwe rups van een geschikte kit zal worden aangebracht. Het lijkt er dus op dat deze praktijk een 'standaard' onderdeel is van een ECU-renovatieservice.

Natuurlijk is waterindringing uitgesloten van de 12 maanden garantie van 'Cartech Telectronics Ltd' - wat begrijpelijk is. Maar op basis van de kosten denk ik niet dat de verwachting dat de unit goed afgedicht is, onrealistisch is.

Lijkt mijn beoordeling van de defecte afdichting op basis van de onderstaande foto's correct?

#12 ·
Hoe is er weer water in gekomen? Heeft u de afvoergaten schoongemaakt, heeft u er ringen onder geplaatst om het op te tillen, zoals voorgesteld in de video's?

De CarTech-garantie voor de 1e vervanging was alleen geldig als de gereviseerde ECU werd teruggeplaatst door een 'geschikt gekwalificeerd' persoon. Dus ik heb een garage het laten monteren. Ik heb gevraagd of ze het op een soort verhoging wilden terugplaatsen, zelfs als het maar een paar ringen waren - maar ze vertelden me bij het ophalen dat ze het niet in een verhoogde positie terug konden plaatsen. Dus ik geloofde ze en heb het niet uit elkaar gehaald om het op verhogingen te plaatsen, en ging ervan uit dat de schoongemaakte afvoergaten voldoende zouden zijn om de vervangende eenheid te behouden.

Sinds ik de tweede vervanging zelf heb gemonteerd, heb ik deze met 2 ringen geplaatst met een speling van ongeveer 4 mm van het afvoerpaneel. Dure les geleerd.

#14 ·
Het is moeilijk om met zekerheid te zeggen op basis van foto's, maar het lijkt erop dat de oude kit niet volledig is verwijderd voordat de nieuwe werd aangebracht.

Groeten
Ik ben het hiermee eens, daarom overweeg ik het na te streven. Het lijkt een 'snelle' klus te zijn geweest die uiteindelijk de kwaliteit heeft aangetast en tot een storing heeft geleid.

#15 ·
Laat het ons over een paar maanden weten als het nog werkt.
Het is de moeite waard te vermelden dat ik het volgende heb gedaan toen ik de 2e vervanging terugkreeg;

1) ECU opgetild met 2 ringen op elk van de montagepennen. Om de unit weer in te passen met de lichte verhoging veroorzaakt door de ringen, moest ik de plastic constructie rond de ECU-aansluiting verwijderen, omdat er anders onvoldoende ruimte was in het schutbord om de ECU te manoeuvreren. Dit kostte wat tijd.

2) Kabelboom die de afvoerkanaal aan de passagierszijde kruist, opgetild met 3-4 ringen.

3) 10 mm gaten geboord op de laagste punten direct onder de ECU-montagelocatie. Ik plaatste een metalen kabelbescherming over de kabelboom die onder de ECU-montagelocatie loopt, en wat schroot hout om ervoor te zorgen dat er niets anders beschadigd raakt wanneer de boor erdoorheen komt. Grond de gaten om roest te voorkomen waar blank metaal blootligt. Ik deed dit om te voorkomen dat er water zich ophoopt dat mogelijk niet correct wegloopt.

4) Royale hoeveelheid siliconenvet rond de externe ECU-behuizingsverbinding en over de behuizingsschroeven. De beste prijs die ik vond was 80 ml Silverhook van Amazon voor £ 5. Dit rond de verbinding getampt met een oorstokje met verschillende passes. Ik gebruikte Martin @West London Customs om de 2e behuizing weer in elkaar te zetten, en hij bracht een zeer royale hoeveelheid kit aan toen hij de PCB insloot. Dus het siliconenvet was waarschijnlijk OTT.

5) Het middelste gedeelte uit een colafles gesneden, een week of twee plat geklemd om het plat te krijgen, en het vervolgens in een vorm gesneden. Ik heb dit vervolgens over de ECU-eenheid geplaatst in een 'zeil'-achtige vorm (aan één kant naar beneden geplaatst). Er is dus nog steeds een goede vrije luchtstroom, maar het overkoepelt de ECU om te voorkomen dat er water direct op de unit afloopt en via de ontluchting in de ECU-behuizing komt. Ik kan een foto maken de volgende keer dat ik alles uit elkaar heb.